22.5.2020

Höyhensaarilla - rauhallinen makuuhuone



 
 
Tiedämme hyvin, miten tärkeä uni on ihmiselle. Hyvinvointi kärsii heti, jos yöunet jäävät liian lyhyeksi. Sanonta Nuku hyvin - voi paremmin, pitää täysin paikkaansa. Poikkeusolot ovat tuoneet mukanaan monelle stressiä, liittyen työhön ja vapaa-aikaan. Stressiin liittyy nukkumattomuus oleellisesti. Huonojen yöunien seurauksena vastustuskyky heikkenee ja olet herkemmin vaarassa sairastua. Pidä siis huoli itsestäsi.

Olivatpa univaikeudet, tilapäisiä tai pitkäaikaisia, niin aina niissä on muita sivuoireita. Liian lyhyet unet vaikuttavat jaksamiseen ja vireystasoon. Väsymystä on verrattu jopa lievään humalatilaan. Aivot eivät toimi ja ajatukset katoavat. Ainakin minulle tämä on tuttua.

Olen aina ollut huono nukkuja. Nukahdan illalla huonosti ja herään herkästi jokaiseen rasahdukseen. Pari vuotta sitten työstressit ym. huolet veivät yöunet lähes totaalisesti. Kuukauden valvomisen jälkeen osasin onneksi mennä lääkäriin. Olin aivan poikki. Onneksi kierre saatiin silloin katki melko nopeasti. Parin viikon sairausloman jälkeen olisin halunnut lähteä takaisin töihin, mutta onneksi lääkäri puhui minut ympäri. En todellakaan tajunnut, kuinka väsynyt oikeasti olin.

Tiedän, että itseään ei voi pakottaa nukkumaan, vaikka kuinka yrittää hokea iltaisin: nuku - nyt on pakko nukkua, että aamulla jaksaa herätä. Lampaita tai portaita saa laskea loputtomiin, eikä uni vaan tule. Moni turvautuu lääkkeisiin, mutta on muitakin keinoja löytää unitasapaino. Erilaisia keinoja on lehdet pullollaan. Jos uniongelmat alkavat vaivata, niin kannattaa etsiä itselle sopivimmat apukeinot. Kirjoitin aiemmin nukahtamista helpottavista keinoista täällä. Ensiksi kannattaa tarkistaa makkari, sänky ja rytmitys.



 
Oletko huomannut lähipiirissäsi vireystason laskua tai nukahtelua sohvalle? Moni ei tunnista tai tunnusta väsymystä. On tärkeää näyttää tehokkaalta. Osaatko muuten itse arvioida omaa nukkumistasi? Tiedätkö tarkkaan kuinka monta tuntia olet nukkunut yöllä? Minä en aina. Ehkä joskus on ollut tunne, ettei ole nukkunut koko yönä yhtään, mutta tosiasiassa olen kuitenkin torkkunut jossain välissä. Eikä siitä ole mitään kuvaa, kuinka kauan. Sen kuitenkin tiedän, että tarvitsen kunnon yöunet. Noin 7-8 tuntia tuntuu sopivalle.

Nyt on ollut ihana jakso nukkumisessa, sillä olen nukahtanut illalla nopeasti ja nukkunut koko yön sikeästi heräämättä ukkoseen, räntäsateeseen taikka mihinkään muuhunkaan. Mieskin ihmettelee, kun en ole herännyt. Unen laatukin on ilmeisesti ollut hyvää, sillä olen tuntenut itseni virkeäksi koko päivän. Pidän päivärytmistä hyvää huolta. Menen aina lähes samaan aikaan nukkumaan, oli sitten arki tai viikonloppu. Uskon, että sillä on nukkumisen kannalta suotuisa vaikutus.

Unesta noin 20 prosenttia pitäisi olla ns. REM-unta eli syvää unta, joka on luonnollisesti unen tärkeämpää osaa. Uni kulkee normaalisti noin puolentoista tunnin jaksoissa. Nukahtaessa uni on kevyempää ja sitten vaivutaan syvempään uneen ja sitten taas kevennetään. Näitä jaksoja pitäisi olla hyvin nukutun yön aikana kolmesta neljään. Jos joutuu heräämään kovin aikaisin aamulla kellon soittoon, olo on usein tokkurainen, se johtuu siitä, että syvä uni painottuu usein aamuyöhön.

Hyvästä unesta on tosiaan viimeaikoina puhuttu ja kirjoiteltu paljon. Uni on tärkeää aivoille sekä koko keholle. Aivot puhdistuvat nukkuessa. Olet varmasti huomannut, kuinka hyvien yöunien jälkeen aivot toimivat. Saat paljon aikaiseksi ja kaikki sujuu iloisin mielin. Keho tuntuu kevyeltä.

Ehkä näistä poikkeusoloista löytää jotain hyötyä myös nukkumisen suhteen, vaikka nämä koittelevatkin monia aika rankasti. Etätöissä töihin siirtyminen käy näppärästi. Pieni stressi poistuu, kun ei aamulla tarvitse jonottaa ruuhkaliikenteessä tai etsi parkkipaikkaa. Ainakin itseäni on helpottanut se, että aamulla ei tarvitse lähteä tietyllä kellonlyömällä töihin, jotta välttyy suurimmalta ruuhkilta työmatkalla.
 

 
 
Uniongelmieni vuoksi halusin meidän makuuhuoneesta mahdollisimman rauhallisen paikan nukahtaa. Sänky vaihdettiin jo muutama vuosi sitten uuteen ja se tuntuu siltä kuin kellahtaisi pilvelle. Vuodevaatteet ovat myös tärkeä osa nukkumista ja nukahtamista. Puhtaiden lakanoiden väliin on ihan sujahtaa. Meillä on myös untuvapeitteet, talvella paksummat ja kesällä ohuemmat. Molemmilla on myös kaksi tyynyä, toinen korkeampi (muotoileva) ja toinen matalampi (untuva).

Makuuhuoneessamme on reilusti tilaa. Odotan niitä aurinkoisia kesäaamuja, kun pääsen suoraan makkarista terassille. Viime viikolla laitettiin vanhat olohuoneen verhot makuuhuoneeseen. Sinne ne mielestäni sopivat erinomaisesti. Makkariin tuli hieman beach house -tunnelmaa. Rakennusvaiheessa tehtiin muutamia muutoksia huoneeseen, koska sen viereen haluttiin kunnolliset tilat vaatteille. Vaatekaappien tangot ja korit mietittiin tarkasti etukäteen. Pohjana oli vanahan asunnon kaapit ja niistä hahmottelin, kuinka monta metriä tankoa tarvitaan ja kuinka paljon koreja.

Walk-in-closetissa on myös yksi kiva "herkku". Olen hieman vanhanaikainen ja mankeloin kaikki liinavaatteet. Halusin säilyttää mankelin. Se laitettiin kaappiin piiloon, johon mahtui hyvin vielä silityslauta ja ompelukone. Vihdoinkin ompelukone on sellaisessa paikassa, mistä se on helppo ottaa käyttöön. Ompelutaso nousee näppärästi ylös. Käytössä se on osoittautunut oikein toimivaksi.

Kaikki tavarat eivät vielä ole löytäneet paikkaansa ja työkaluja lojuu vielä siellä täällä (myös sängyn alla). Enköhän kohta saa kaikki järjestykseen ja työkalutkin voi viedä varastoon. Täällä liikkuu vielä työmiehiä. Keskiviikkona työmiehiä meni ja tuli. Säädettiin ilmastointia, lämmitystä ja ovia. Pikkuhiljaa kaikki menee eteenpäin.
 

 
 





Taulut ovat vielä asentamatta seinille. Täytyy hetki katsella tyhjiä seiniä, ennen kuin poraillaan reikiä. En oikein hahmota vielä, mitä taulu mihinkin laitetaan. Kaikki kaikessa, olen erittäin tyytyväinen makkariin ja uskon, että olemme tehneet hyviä muutoksia sen suhteen.

Millainen nukkuja sinä olet?
Toivotaan, että lupailtu lämpö ja aurinko toteutuu viikonloppuna :) 
Mari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Otan ilomielin vastaan kommentteja, kysymyksiä ja ajatuksia.