26.6.2019

Remppaa ja toimistotyöläisen hartiat

Ihanaa juhannuksen jälkeistä aikaa. Kuinka sinun juhannus sujui? Meillä hiomapaperi ja pensseli heilui koko juhannuksen ajan sekä sen jälkeenkin. Mies meni hiomapaperin kanssa edeltä ja minä maalipensselin kanssa perästä. Terassin ritilät on nyt maalattu. Hiphurraa. Ikävää maalattavaa! Neljä pintaa, joista kaksi sivua oli tosi hankalaa. Välillä hiki nousi pintaan, kun yritin maalailla terassin kaiteen yli ritilöitä toisen kerroksen korkeuksissa.


Koko talvi on listattu hommia, mitkä pitää tehdä täällä kotona kesän aikana. Tähän asti niitä on siirretty myöhäisemmäksi. Päätimme, että nyt niihin on tartuttava. Remonttia siis riittää vielä kesälomalle yllin kyllin.



Rempasta toiseen. Kävin tänään fyssarilla jalkajumieni vuoksi. Olo tuntuu juuri samalta, kuin noiden nuukahtaneiden kukkien. Olen tehnyt pitkiä työpäivä istuen ja jumpat sekä joogat ovat jääneet vähemmälle. Kaikki kostautuu nyt. Havahduin vasta kun kävimme juhannuksena metsässä kävelyllä ja kalliolle nousut tuottivat vaikeuksia. Keväällä aloitin aamuvenyttelyt, mutta jalat ovat jääneet venyttelemättä lähes kokonaan. En ole ymmärtänyt sitä, miten tärkeää istumatyöläisen on venytellä reisiä ja pohkeita. Olen keskittynyt enemmän selän ja yläraajojen venytyksiin.

Fysioterapeutin tapaamisella sain hyviä neuvoja työpisteellä ja kotona tehtäviin venytyksiin. Tunnin aikana tarkasteltiin ryhti, tasapaino ja lihakset. Fyssari otti ensimmäisenä hartioista kiinni ja sanoi: tyypilliset toimistotyöläisen hartiat, vaikka ryhti on muuten hyvä. Niinpä niin, kunpa muistaisi taivutella hartioita säännöllisesti taaksepäin. Sitä olisi hyvä tehdä työpisteellä useamman kerran päivässä, mutta usein se unohtuu työn touhussa.

Toinen hyvä neuvo oli, tennispallolla hieronta. Laita tavallinen tennispallo vanhaan sukkahousuun. Aseta se seinän ja oman reitesi välin ja hiero pallon avulla itse itseäsi. Ai että tuntui hyvälle tai oikeastaan aika pahalle, koska reidet ovat tällä hetkellä niin jumissa. Pallon voi laittaa myös reiden alle (jos kestät) ja jalkaa hierotaan edestakaisin pallon päällä pienin liikkein. Pallolla voi myös hieroa jalkapohjia. On muuten siihenkin todella hyvä.

Pohkeen ja polven koukistajalihaksen venytykset olivat tuttuja ennestään. Havahduin taas huomaamaan, kuinka tärkeää liikunta on ja oikeastaan se, että liikkuu monipuolisesti. Pyöräily tekee hyvää jalkojen lihaksille, mutta sen jälkeen pitäisi myös venytellä ja sen olen vallan unohtanut rientäessäni työpisteelle.



Istuminen ja paikallaanolo on lähes kaikkien vitsaus. UKK-instituutin tutkimuksen mukaan kaikki ikäryhmät istuvat liian paljon. Päiväkotilaiset istuvat ison osan päivästä ja se jatkuu koulussa, sen jälkeen istutaan pitkiä työpäiviä ja eläkepäivätkin vietetään kotona istuen.  Noin viidennes väestöstä istuu yli 7,5 tuntia päivässä.

Pitkäkestoinen istuminen rasittaa tukirakenteita. Tuttua on monen istumatyöläisen selkä- ja niskakivut. Työpaikoilla suositaan seisomista, mutta toisaalta siihenkin liittyy terveyshaittoja. Tauot, taukojumppa, asennon vaihtaminen ja jaloittelu työpäivän aikana ovat varmasti parhaat keinot ehkäistä istumisesta syntyviä vaivoja. Tietenkin ergonomiset toimistokalusteet.



Puutarhan hoito ja kukkien rapsuttelu sekä remppahommat ovat parempi vaihtoehto työpäivän jälkeen, kuin sohva ja telkkari. Kroppa saa hyvää liikuntaa. Maalausurakan jälkeen huomasin, kuinka kämmenet olivat arat. Lihakset, joita ei juuri missään tule käyttäneeksi, kipeytyivät.

Millaisia lihaskuntoharjoituksia sinulla on ja pidätkö lihaksistasi parempaa huolta kuin minä?

Aurinkoa päiviisi <3

Mari

2 kommenttia:

  1. Voi, tällä hetkellä en kyllä huolehdi oikein millään muotoa, en liikunnasta enkä venyttelystä. Mökillä ei tule lähdettyä liikkeelle, vaikka olen kuinka päättänyt. Meillä on 2 km pitkä mökkitie joka johtaa isolle asfaltoidulle tielle, joten tämä on käytännössä ainoa kiinnostava lenkkipolku. Mutta. Täällä ei tule lähdettyä lenkille taas ollenkaan, pitäisi vaan päättää ja aloittaa. Molemmat lonkatkin on aika kipeät, sen huomaa kun nousee (tai yrittää nousta) jollekin korkealle. Että tämmöistä liikuntatouhua täällä.
    Onko kuvien kivikkokukat teidän pihaltanne? Aivan ihania ja niin rehevää!
    Kivaa kesäviikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Maarit. On se kummallista, että liikkeelle lähteminen on niin vaikeaa, vaikka siitä tulee sekä hyvä olo että mieli. Mun on nyt pakko terästäytyä, sillä lomien jälkeen on seurantakäynti fysioterapeutille.

      Kuvat ovat meidän terassin rinteeltä. Rakensin siihen kivikkopuutarhan, kun muutettiin tähän taloon. Ajatuksena oli kivipuro, joka valuu rinteen yläreunasta alas kiemurrellen. Tykkään itsekin siitä. Sitä on kiva katsella terassilla istuessa.

      Ihanaa loppuviikkoa ja viikonloppua sinne teidän kesäkeitaaseen. Pyörittele ainakin nilkkoja ja varpaita. Ai niin, fyssari sanoi, että vesiliikunta on parasta lymfahoitoa :)

      Poista