27.9.2019

Syökö stressi energiasi



 
Jatkuva kiire töissä ja kotona. Koskaan ei ole omaa aikaa. Pää räjähtää, kun ei naruja saa pidettyä järkevästi käsissä. Illalla ei tule uni. Kuulostaako tutulta?
 
Nyt kun ollaan kesän jälkeen päästy taas arkirytmiin, niin kuulen ihmisten valittavan jo väsymystä. Nyt on korkea aika miettiä oman väsymyksen syitä ja olisiko jotain tehtävissä. Oma hyvinvointi pitäisi olla jokaiselle etusijalla.  Ota aamu rauhallisesti ja jäsentele seuraavan päivän asiat ajoissa. Aamun ajatuksena oli joku aika sitten: ”Aina voi valita, miten hommansa tekee, vaikkei voisikaan valita sitä, mitä tekee”. Eikös olekin viisaasti sanottu. Se pisti myös itseni ajattelemaan (taas kerran) kiirettä ja kuinka paljon siitä on itseaiheutettua. Keho ja mieli ovat viisaita, ne osaavat hoitaa itse itseään, kunhan vain maltat antaa niille mahdollisuuden.

Tiedän, että myönteiset ajatukset, hyvä uni, terveellinen ravinto ja liikunta auttavat stressissä ja ovat oivallinen tie parempaan hyvinvointiin. Kysynpä silti itseltäni usein: Miksi päivittäisten rutiinien järjestäminen on niin vaikeaa, ettei omaa aikaa jää riittävästi. Usein ajankäytön hallinnasta puhuttaessa, siihen liittyy paljon negatiivisuutta, mutta sen ei tarvitse olla sitä. Ajankäyttö on omissa käsissämme. Periaatteessa asia on yksinkertainen. Itse teet valinnan, miten vuorokauden tunnit käytät. Käytäntö vain usein sanelee ihan toista.

Moni pienen lapsen äiti tuskailee, kun omaa aikaa on hankala tai lähes mahdoton järjestää. Ei aina olekaan. Muistan sen ajan, kun lapset olivat pieniä, kuinka päivät vain hiipuivat ohi, eikä aikaa ollut juurikaan pysähtymiseen. Näin jälkeen päin olen monesti ihmetellyt, miten ihmeessä selvisin kaikesta, perheen arjen pyörittämisestä, töistä, kodinhoidosta ja lasten harrastuksiin kuskauksista. Pyörät pyörivät kuitenkin sujuvasti eteenpäin.

Kun elämä kääntyy ehtoo puolelle, niin aikaa saattaa olla liikaakin ja päivät tuntuvat pitkiltä. Yksinäisyys vaivaa, ainakin ajoittain. Voimia ei ole enää touhuta mitään ylimääräistä ja arkiaskareet hoituvat hitaasti. Välillä täytyy levätä tovi. Vanhuksia stressaa se, että ei enää pysty tekemään kaikkea mitä nuorena kykeni ja avun pyytäminen on vaikeaa kiireisiltä lähimmäisiltä. Näen nämä ääripäät selkeästi, kun yritän olla apuna sekä lapsilleni että äidilleni.
 

 
Miten stressiä voi helpottaa? Lukeminen on rentouttavaa. Minulla on tapana lueskella aina uudelleen ja uudelleen mindfulnessiin ja hyvinvointiin liittyviä kirjoja, katkelmia sieltä täältä. Kertaamalla asioita palautan itseni ruotuun, kun kiire alkaa ahdistamaan ja stressi painaa. Tässä muutamia ohjeita, miten päivän ensimmäiset hetket kannattaa aloittaa:

  • Aloita päiväsi positiivisin ajatuksin 
  • Pyhitä itsellesi aamun ensimmäiset hetket
  • Venyttele, juo vettä ja hoida kehoasi
  • Viritä itseesi energiaa ja sano itsellesi jotain kaunista ja rohkaisevaa
  • Hyväksy itsesi ja uskalla elää oman näköistä elämää

Työpäivän aikana on hyvä jatkaa samoin lempein ajatuksin. Päivästä tulisi tehdä mahdollisimman mukava kiireestä huolimatta. Pidä pieniä lepotaukoja päivän mittaan. Tarvitset päivääsi iloa ja mielihyvää tuottavia hetkiä. Olen oivaltanut, että minun on ainakin jätettävä kokousten väliin väljyyttä (jos mahdollista), jotta saan siinä välissä nollattua ajatukset ja ehdin valmistautua seuraaviin asioihin.

Kiireeseen ei pidä takertua, eikä nostaa sitä liian isoon rooliin. Huomaan usein, että kiireen taakse on helppo piiloutua. On trendikästä olla kiireinen. Ehkä sillä osoitetaan muille, että olet tärkeä ja joskus jopa korvaamaton. Jos haalit itsellesi liikaa hommia, stressitason saa helposti nostettua äärimmilleen.  

  • Tee työpisteestäsi mahdollisimman seesteinen, sellainen, jossa sielu lepää.
  • Tee päivän alussa kaikkein vaikeimmat ja tärkeimmät työt (jos se on mahdollista)
  • Palastele isot tehtävät ja ongelmanratkaisut pienempiin. Isotkin asiat voivat olla yksinkertaisia.
  • Aloita heti, älä siirrä töitä huomiseen, sillä töiden lykkääminen syö energiaasi
  • Suunnittele tuleva viikko etukäteen tai ainakin päivä tai pari
  • Muista pitää taukoja päivän aikana



 
Vaikka työpäivät olisivat kiireisiä, niin varaa kalenteriin aikaa harrastuksille. Akkujen lataaminen on tärkeää. Jos oma tekeminen peruuntuu jonakin päivänä, älä unohda sitä kokonaan viikon aikana, vaan siirrä toiseen kohtaan tai tee jotain muuta, mistä saat energiaa. Kunnioita tarpeitasi ja anna niille mahdollisuus toteutua joka päivä.

Sanomattakin on selvää, että liikunta pitää terveenä. Ei liikaa, eikä liian vähän, mutta monipuolista ja virkistävää. Liikunta antaa energiaa. Se pitää virkeänä ja lisää hyvää oloa. Minulle paras ja helpoin tapa torjua stressinpoikanen on lähteä kävelylenkille luontoon. Mitkä ovat sinulle sopivia rentoutumisen tapoja? Muista myös käyttää niitä.


Jotta uni tulisi illalla, tee jotain rauhoittavaa ennen nukkumaanmenoa. Viimeisen tunnin aikana on hyvä valmistautua nukkumaan (ei sinistä valoa). Laske sykettä. Uni on yksi tärkeimmistä stressin lievityskeinoista. Unen merkityksestä onkin puhuttu todella paljon, mutta silti tiedän paljon ihmisiä, jotka nukkuvat erittäin huonosti ja lyhyitä yöunia. Ohjeet eivät aina auta, vaikka niitä koittaisi noudattaa - uni ei vaan tule. Jos vielä ruokailutottumukset ovat pielessä, huonosti nukuttujen öiden lisäksi, niin melkoinen stressisoppa on valmiina.

Kahden viikon tiukan rutistuksen jälkeen minulla on viikonloppuna tiedossa lepoa ja kivat synttärijuhlat. Ensi viikon pääsen aloittamaan pienellä pikatripillä Tukholmaan hyvässä seurassa ja loppuviikkoon olen raivannut itselleni vähän omaa aikaa. Joten ei tässä ole mitään hätää.

Ellet pidä kiitollisuuspäiväkirjaa, kysy itseltäsi illalla: Mitä kivaa tänään tapahtui?

Pidäthän itsestäsi huolta!

Mari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti