Tänään 6. kesäkuuta vietetään maailmanlaajuista What matters to you? -päivää sosiaali- ja terveydenhuollossa. Asiaa on tärkeä myös muille.
Kampanja tarkoituksena on kannustaa
keskustelemaan toisensa kanssa, välittämään ja kiinnostumaan läheisemme asioista.
Pahoinvointia nähdessämme saatamme kysyä: what’s
the matter - mikä on hätänä? Miten tällä kysymyksellä saat
selville todellisen ongelman?
Yhteiskunnassamme puhutaan paljon
asiakaslähtöisyydestä ja asiakaskeskeisyydestä. Ovatko nämä termit meille
selkeitä ja mikä on niiden ero? Kumpikaan termi ei johda mihinkään, ellei koko
henkilökunta ja etenkin johto ole niihin sitoutunut. Ellei koko organisaatio
ole sitoutunut asiakaspalveluun ja oikeasti välittämään asiakkaistaan, niin
asiakaspalvelun on vaikea toimia hyvin. Asiakkaan tunne palvelusta ja sen
laadusta tulisi siis ottaa vakavasti, joten parempi kysymys olisi: Millä
asioilla on sinulle merkitystä - What
matters to you?
Kun ystäväsi tai työtoverisi voi huonosti,
kysytkö häneltä: Mikä hätänä vai onko sinulle tärkeää tietää, mitä hän haluaa
muuttaa elämässään ja mistä hän ei missään nimessä halua luopua? Sinulle
tärkeät asiat eivät ole välttämättä ystävällesi tärkeitä. Kun ymmärrät ihmisten
erilaiset tavoitteet ja saavutusten merkitykset sekä osaat arvostaa niitä aidosti , on ehkä
helpompi työskennellä ja kommunikoida ihmisten kanssa ja voit ehkä jollain tavalla edistää tavoitteiden toteutumista.
Aika ajoin pitäisi miettiä, mikä on elämässä
kaikkein tärkeintä (mihin järjestykseen laitan elämäni eri osa-alueet) ja
muistaa, että mikään asia ei ole itsestäänselvyys, kaikesta täytyy pitää myös
huolta. Kun sinulla on hyvä päivä, muistathan havainnoida, mitkä asiat tuottivat
hyvän olon ja nauttia jokaisesta hyvästä hetkestä.
Mari
Kommentit
Lähetä kommentti
Otan ilomielin vastaan kommentteja, kysymyksiä ja ajatuksia.