17.10.2017

Riittääkö puhtia?

Monta päivää sadetta ja pimeät illat. Moni väsähtää syksyn edetessä, kun illat pimenevät ja päivät lyhenevät, kesällä kerätty tarmo alkaa olla tipotiessään ja mieliala painuu alakuloiseksi eikä oikein mikään huvita. Flunssakin iskee ja olo on nuutunut. Flunssan oireita voit lievittää hoitamalla itseään hellästi muutamalla vinkillä, jotka löydät täältä. 

Kärsitkö sinä kaamosväsymyksestä? Puolet suomalaisista kärsii. Aamulla on vaikea herätä ja illalla sohva vetää puoleensa enemmän kuin kävelylenkki. Makeaa ja hiilareita tekee mieli, varsinkin illalla. Kaappeja täytyy tutkia jatkuvasti, löytyisikö sieltä suklaata tai muuta hyvää oloa piristämään. Kaamosväsymyksen tyypillisimpiä oireita ovat ärtyneisyys, alakulo, uneliaisuus, uniongelmat, painonnousu ja yleinen haluttomuus. Eikä lainkaan mukavaa, että oireet pahenevat iän myötä.

Syysväsymystä, kaamosväsymystä, kaamosmasennusta, millä tahansa nimellä siitä puhutaankin, voi lievittää muutamalla hyväksi todetulla keinolla.
 1. Valo
Etelän loma ei aina ole mahdollinen, mutta kirkasvalo on myös tehokasta valohoitoa. Kirkasvalolaitteen valkoinen valo jäljittelee auringonvaloa ja vaikuttaa silmien kautta aivoihin. Valoa pitäisi ottaa aamulla puolesta tunnista tuntiin, jotta se toimii sisäisen kellon lailla. Kirkasvalolaitteen on todettu olevan tehokas apukeino syys- ja talvimasennuksen oireiden hillitsijänä. Kirkasvalolaitteet ovat kehittyneet viime vuosina huimasti ja kivoja valaisimia löytyy paljon.

2. Liiku
Säännöllisen liikunnan hyödyt ovat kiistattomat kaamosväsymykseen. Suositeltavaa on liikkua 2-3 kertaa viikossa vähintää puoli tuntia. Lajilla ei ole väliä, kunhan hengästyt. Lähteminen on yleensä vaikeinta, mutta kun saa itsensä liikkeelle, olo helpottuu huomattavasti. Liikunnan jälkeen unikin tulee paremmin. Edelleen pätee sanonta: ylös, ulos ja lenkille!

3. Ruoka
Epäterveellisten herkkujen sijaan kannattaa suosia monipuolista ruokavaliota ja syödä riittävästi vitamiinipitoisia kasviksia ja hedelmiä. Suklaan voi korvata pähkinöillä ja nyt on korkea aika hakea kesällä pakastettuja marjoja syötäväksi. Säännöllisistä ruokailuajoista on syytä pitää kiinni, vaikka ruoka ei aina maistuisikaan, toisaalta kannattaa myös tarkkailla, ettei sorru ylensyöntiin. THL:n ylläpitämästä Fineli-tietopankista voi helposti tarkistaa ruuan koostumuksen ja energiamäärän.

4. Tauota
Työpäivän aikana pyri tekemään yksi asia valmiiksi, ennen kuin siirryt seuraavaan. Pidä riittävästi taukoja. Nauti virkistävä smoothie tai hedelmä, ummista silmäsi hetkeksi ja lähde mielikuvitusmatkalle johonkin kauniiseen kesäiseen maisemaan. Älä selaa tauolla puhelinta tai tietokonetta, se ei rentouta hermostoa.

5. Lähde liikkeelle
Tapaa ystäviä ja keksi muuta tekemistä kuin sohvalla löhöilyä.  Kutsu naapuri kylään tai tee jotain mukavaa perheesi kanssa. Leivo, järjestele kaapit tai istuta syyskukkia.

6. Unirytmi
Nukkumaan kannattaa mennä samoihin aikoihin sekä arkena että viikonloppuna, se helpottaa nukahtamista ja aamuheräämistä. Ennen sänkyyn menoa, ei kannata selata puhelinta, sen sinisen valon vuoksi. Liian myöhään ja liian pitkät päiväunet haittaavat yöunta, joten älä torku enää illalla.

7. Kahvi ja alkoholi
Kofeiini piristää hetkeksi, mutta vaikuttaa haitallisesti nukahtamiseen. Alkoholi taas saattaa väsyttää, mutta vaikuttaa unen laatuun heikentävästi eli molemmat ovat huonoja keinoja syysväsymyksen karkoittamiseen.

Pidä itsestäsi huolta!
 
♡ Mari



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti