25.4.2017

Meidän sauna


Sauna on monelle suomalaiselle tärkein rentoutumispaikka. Saunassa mieli lepää, lihakset rentoutuvat ja se auttaa irtautumaan stressistä. Raskaan liikuntasuorituksen jälkeen saunan lämpö ja rauhallinen ilmapiiri täydentävät hyvää oloa ja talven kylmyydessä saunominen tuntuu ihanalle pakkasen paukkuessa ulkona.

Savusauna kuuluu suomalaiseen perinteeseen ja sen vaikutuksia korostetaan erityisesti. Oletko sinä kokenut savusaunan hurmoksen?

Kautta historian suomalaisille on korostettu saunan terveysvaikutuksia monin tavoin. Saunan terveysvaikutuksia on tutkittu vuosikymmenten aikana paljonkin: Onko sauna terveellinen vai ei?
 
 
Miten sauna meihin sitten vaikuttaa? Aikaisemmin kehotettiin atoopikkoa, psoriasiassa sairastavaa tai kuivaihoista olla saunomatta, koska se kuivattaa ihoa. Tämä ei liene pidä paikkaansa. Tutkimusten ja oman kokemukseni mukaan, sauna päinvastoin pitää ihon paremmassa kunnossa ja kosteampana. Kuiva ihokerros irtaantuu saunassa hyvin. Ihon pesuun kannattaa käyttää mietoja öljymäisiä pesunesteitä, ei saippuaa. Ihottumissa käytettävät lääkevoiteet imeytyvät puhtaalle iholle saunan jälkeen tehokkaasti, kun ihohuokoset ovat vielä avoinna, samoin kosteusvoiteet.



Sydänsairaita on myös varoitettu saunomasta liiallisesti. Huoli on kuitenkin turha yleislääketieteen erikoislääkäri Osmo Saarelman mukaan. Hän on kirjoittanut artikkelin aiheesta Hyvä Terveys -lehteen. Saarelman mukaan: ”sauna sopii useimmille sydämen vajaatoimintaa kärsiville ja se saattaa parantaa sydämen toimintakykyä. Sauna ja muu lämpöhoito alentaa usein kohonnutta verenpainetta. Kudosten lämpiäminen saunassa tai muussa lämpöhoidossa on koeoloissa estänyt verisuonten kalkkeutumiseen johtavaa prosessia. Pitkän ajan tutkimustulokset vielä puuttuvat.”

Järki kannattaa pitää mukana saunomisessakin. Siitä osoituksen muutamien vuosien takainen onnettomuus saunomisen SM-kilpailuissa, joten saunassa ei kannata kilpailla kuinka paljon kestää löylyjä. Suuret lämpötilamuutokset eivät myöskään ole terveellisiä eli kovista löylyistä suoraan avantoon tai lumihankeen menoa ei suositella, se saattaa olla verenkiertoelimistölle liikaa.


Uskoisin, että me suomalaiset osaamme saunoa ja nauttia lämmöstä ilman suurempia neuvoja. Meillä kaikilla on jo lapsuudesta asti kokemuksia saunomisesta ja perinnetieto siirtyy perheissä aikuisilta lapsille jo varhain. Jokaisella saunojalla on omat mieltymyksensä, toinen haluaa kipakat löylyt ja toinen nauttii lempeistä kosteista löylyistä.

Nautitaan löylyistä ja saunomisen jälkeisestä hyvänolon tunteesta hyvillä mielin juuri niin usein kuin se tuntuu hyvälle. Annetaan poskien rusottua ja sormenpäiden rypistyä. Miten sinä nautit saunomisesta ja millainen sauna on mielestäsi paras sauna?

 
     
                          Olisi kiva kuulla kommenttisi saunasta! 
                                                  Mari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti