4.12.2018

Naisten kuorsaus ei ole harvinaisuus - 5 vinkkiä kuorsauksen ehkäisyyn



Kuva: @goodiosampsa
Kuorsausta pidetään tyypillisenä miesten vaivana. Miehet eivät ole kuitenkaan ainoita kuorsaajia. Myös naisten joukosta löytyy kuorsaajia, ja myös miesten joukosta löytyy niitä, jotka valittavat kumppanin häiritsevästä kuorsauksesta. Nuorten kuorsaavien naisten viiden prosentin osuus on suhteellisen pieni, mutta vaihdevuosien aikaan prosenttiosuus on jo huomattavasti suurempi. Jopa 40 prosenttia yli 45-vuotiaista naisista kuorsaa, miehillä vastaava prosentti on 60. Ikääntymisen myötä sukupuolien väliset erot vähenevät.

Tähän, ehkä hieman noloon asiaan, löytyy syyt sekä apu. Tämän vieraskynä-postauksen on kirjoittanut lääkäri Jan Werde, jolla on lääkärin työnsä ohella vuosien kokemus lääketieteellisten artikkelien kirjoittamisesta.

Kuva: @goodiosampsa

Mistä kuorsaus johtuu?

Yleisesti ottaen naiset kuorsaavat samoista syistä kuin miehetkin. Veltot lihakset kaventavat ylempiä hengitysteitä, ja hengityksen aiheuttama ilmavirta saa nielun alueen kudokset väreilemään. Tämä väreily kuuluu ihmisen korvaan kuorsauksena. Ylipaino, alkoholin nauttiminen ennen nukkumaan menoa, tupakointi sekä huono unihygienia edesauttavat kuorsauksen syntymistä.

Estrogeenitasolla on iso merkitys naisten kuorsauksessa. Tämä sukupuolihormoni muodostuu munasarjoissa ja huolehtii etenkin munasolujen kypsymisestä. Lisäksi se vaikuttaa elimistön serotoniinipitoisuuksiin. Serotoniini taas on osallisena unen säätelyyn ja auttaa ylläpitämään lihasjänteyttä. Tämä selittää, miksi kuorsaus lisääntyy etenkin vaihdevuosien jälkeen. Kun munasarjat lopettavat toimintansa, estrogeenin, ja sitä myötä myös serotoniinin, määrä vähenee. Kun ylempien hengitysteiden lihaksista puuttuu entinen jänteys, veltostuvat kudokset helpommin ja kuorsaus yleistyy.

Myös e-pillereiden käytön aloitus voi sekoittaa hormonitoiminnan hetkellisesti niin, että kuorsausta voi esiintyä. Muutaman päivän tai viikon kuluessa tämän pitäisi kuitenkin palautua entiselleen. Mikäli näin ei ole, voi olla syytä harkita jotain korvaavaa tuotetta.

Kuorsaus raskausaikana

Nuorilla naisilla kuorsausta voi esiintyä etenkin raskausaikana. Raskauden viimeisellä kolmanneksella jopa 25% naisista kuorsaa. Syynä tähän on etenkin painonnousu, joka on synnytystä ennen keskimäärin 18-25 prosenttia alkupainosta. Mitä enemmän uutta rasvakudosta muodostuu, sitä enemmän sitä varastoituu myös hengitysteihin. Ahtaat hengitystiet väreilevät hengityksestä herkemmin ja kuorsaus alkaa. Lisäksi estrogeenin ja keltarauhashormonin korkeammat pitoisuudet turvottavat nenän ja suun limakalvoja, mikä johtaa usein niin sanottuun raskausflunssaan. Olipa nenä tukossa kenellä tahansa, se on usein syynä lisääntyneeseen kuorsaukseen.

Eri sukupuolten suhtautumisessa kuorsaukseen on huomattavia eroja. Miehet nukkuvat yleensä sikeästi, eivätkä herää herkästi kumppanin kuorsaukseen. Siksi naispuolisia kuorsaajia huomautetaan asiasta usein vasta silloin, kun kuorsaus on todella kovaäänistä ja häiritsevää. Vaikka miesten kuorsausta pidetään lähes normaalina, ei usein edes ajatella, että myös nainen voisi olla se, jonka kuorsauksen takia yörauha on pilalla. Monesti naisten onkin hankala myöntää kuorsaavansa tai puhua siitä kumppanin kanssa. Kuorsausta kun ei pidetä erityisen naisellisena.



5 vinkkiä kuorsausta vastaan

On kuitenkin tärkeää, että kuorsausongelmat saadaan kuntoon! Ensinnäkin se on hyvä yhteisten rauhallisten öiden takia ja toiseksi palauttavan, terveellisen unen takia. Alla on kerrottu viisi vinkkiä, joiden avulla kuorsaus on mahdollista lopettaa.

Elintapojen muutos: Kun haluat lopettaa kuorsauksen, on syytä miettiä kuorsausta edesauttavia tekijöitä ja niiden karsimista. Ylipaino on kuorsauksen merkittävin riskitekijä, joten (yli)painon pudottaminen on askel oikeaan suuntaan. Alkoholi rentouttaa nielun alueen lihaksia, mikä taas aiheuttaa kuorsausta. Yömyssy on siis syytä jättää väliin. Myös tupakointi kannattaa lopettaa. Lisäksi on olemassa lääkkeitä, jotka edesauttavat lihasten rentoutumista ja sitä myöten kuorsausta. Erityisesti unilääkkeet kuuluvat tähän ryhmään, ja ovat siksi vältettävien aineiden listalla.

Kunnollinen unihygienia: Unihygienialla kuvaillaan henkilön uniympäristöä. Siihen kuuluu esimerkiksi säännöllinen uni-valverytmi ja rauhallinen tunnelma ennen nukkumaanmenoa. Mikäli nämä asiat eivät ole kunnossa, ei uni ole rentouttavaa ja kuorsausta esiintyy enemmän. Yritä mennä joka ilta samaan aikaan nukkumaan ja nousta joka aamu samaan aikaan ylös - myös viikonloppuisin, jotta elimistö tottuu uuteen rytmiin. Sänky on hyvä rauhoittaa vain nukkumiselle, jätä siis television katselu, lukeminen ja työnteko makuuhuoneen ulkopuolelle. Näin kehosi tietää, että on aika nukkua.

Selinmakuulla nukkumisen välttäminen: Eniten kuorsausta esiintyy selinmakuulla nukkuessa. Kielen takaosa valuu painovoiman vuoksi taaksepäin nieluun, jolloin hengitystiet kapenevat. Selinmakuulla nukkumista voi välttää esimerkiksi erityisillä tyynyillä, jotka mahdollistavat vain kylkimakuulla nukkumisen.

Nenähengityksen suosiminen: Nenän kautta hengittäminen on terveellinen tapa hengittää ja johtaa myös harvemmin kuorsaukseen. Jos nenä on tukossa, alat kuitenkin automaattisesti hengittää suun kautta. Makuuhuoneen lämpötilan tulisi olla viileä, jotta nenän limakalvot eivät turpoaisi. Allergikot voivat saada apua myös avaavista nenäsuihkeista. Lisäksi on olemassa sieraintenlaajentajia, jotka pitävät nenän auki ja hengitystiet vapaina

Suuhengityksen välttäminen: Jos yllä olevista vinkeistä ei ollut apua kuorsauksen lopettamiseen, on syytä etsiä muita apukeinoja. Kysy kumppaniltasi, miten ja milloin kuorsaat. Monet kuorsaavat etenkin hengittäessään suun kautta. Estääkseen tämän voit kokeilla erilaisia muovista valmistettuja suukojeita (SomniPax) tai leukatukia, jotka estävät suun aukeamisen. Tarkistathan kuitenkin ensin, että nenän kautta hengitys on esteetöntä.



Lukuvinkki: SomniShopin verkkosivuilla osoitteessa: https://somnishop.fi voit lukea lisää siitä, miten päästä kuorsauksesta eroon.

Teksti: lääkäri Jan Werde
Kuvat 1 j 2: @goodiosampsa
Kiitos vieraskynälle!
Mitä mieltä sinä olet tästä kirjoituksesta ja millaisia ajatuksia se herätti?

Mari

6 kommenttia:

  1. Loistava postaus, josta on varmasti monille hyötyä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mira, minustakin Werden tekstissä on paljon asiaa. Tämä on asia josta on hyvä vitsailla, mutta saattaa joillekin muodostua ongelmaksikin. Kiitos kun vierailit blogissani ja ihanaa joulun aikaa.

      Poista
  2. Kiitos vinkeistä. Mieheni on sanonut, että välillä kuorsaan kuin sika ja sitten en taas välillä ollenkaan - outoa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Diiskuneiti ja kiitos kommentistasi. Niinhän se on, että välillä nukkuu levollisesti ja taas toisinaan uni on levotonta ja silloin helposti myös kuorsaa. Allergikkona nenä menee joskus tukkoon ja silloin suun kautta hengittäessä, saatan krohahtaa, onneksi useimmiten herään itse krohahdukseen ja käännän kyljelle. Kauniita ja rauhallisia unia sekä ihanaa joulukuuta.

      Poista
  3. Olipa hyvä postaus! Hyviä vinkkejä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Tia, kiitokset menee lääkäri Jan Werdelle. Vieraskynä kirjoitus oli minustahin hyvä ja se koskettaa varmasti montaa lukijaa. On helpottavaa tietää, että asialle on jotain tehtävissä. Ihanaa joulun aikaa.

      Poista