22.3.2018

Sauna




Sauna on monelle suomalaiselle tärkeä rentoutumispaikka, niin myös minulle. Saunassa mieli lepää, lihakset rentoutuvat ja se auttaa irtaantumaan stressistä. Sauna rentouttaa ja tuo hyvän olon. Raskaan liikuntasuorituksen jälkeen saunan lämpö ja rauhallinen ilmapiiri täydentävät hyvää oloa. Mikä parasta, niin talven kylmyydessä saunominen tuntuu ihanalle pakkasen paukkuessa ulkona. Kevään pitäisi jo tulla kohisten, mutta ainakin eteläsuomessa pakkasta riittää vielä ja kylmä viima saa pakkasen tuntumaan entistä kylmemmälle.

Savusauna kuuluu suomalaiseen perinteeseen ja sen vaikutuksia korostetaan erityisesti. Oletko sinä kokenut savusaunan hurmoksen? Lapsena kerran pääsin savusaunaan, mutta enpä osannut siitä silloin nauttia, joten olisi kiva kokea se uudelleen ja varmasti teenkin sen, heti tilaisuuden tullen.

Kautta historian suomalaisille on korostettu saunan terveysvaikutuksia ja sen terveysvaikutuksia on tutkittu vuosikymmenten aikana paljonkin: Onko sauna terveellinen vai ei?



Saanko saunoa?

Olen atoopikko ja aikaisemmin minua sekä psoriasiassa sairastavaa tai kuivaihoista olla saunomatta, koska se kuivattaa ihoa liiaksi. Tutkimusten ja oman kokemukseni mukaan, sauna päinvastoin pitää ihon paremmassa kunnossa ja kosteampana, kun kuiva, kuollut ihokerros irtaantuu saunassa. Ihon pesuun kannattaa käyttää mietoja öljymäistä pesunestettä, ei saippuaa. Minulla on myös kevyesti hierova kinnas saunassa. Ihottumissa käytettävät lääkevoiteet ja kosteusvoiteet imeytyvät puhtaalle iholle saunan jälkeen tehokkaasti, kun ihohuokoset ovat vielä auki ja sen jälkeen iho tuntuu joustavalle. Talvella iho kutisee ärsyttävästi, silloin hyvä keino saada se rauhoittumaan, on mennä saunaan ja voidella iho hyvin saunan jälkeen.


Sydänsairaita on varoitettu saunomasta liiallisesti. Huoli on kuitenkin turha yleislääketieteen erikoislääkäri Osmo Saarelman mukaan: ”sauna sopii useimmille sydämen vajaatoimintaa kärsiville ja se saattaa parantaa sydämen toimintakykyä. Sauna ja muu lämpöhoito alentaa usein kohonnutta verenpainetta. Kudosten lämpiäminen saunassa tai muussa lämpöhoidossa on koeoloissa estänyt verisuonten kalkkeutumiseen johtavaa prosessia. Pitkän ajan tutkimustulokset vielä puuttuvat.” (artikkeli Hyvä Terveys -lehdessä)

Saunan lämpö rentouttaa keuhkoputkiakin ja siten se helpottaa astmaoireita. Kosteus tekee myös hyvää hengitykselle. Astmaan liittyy monesti koivuallergia, jolloin koivuvihtaa ei kannatta ottaa saunaan. Monet nivelreumapotilaat ovat saaneet helpotusta oireisiin saunan lämmössä, mutta kaikki on yksilöllistä.

Järki kannattaa pitää mukana saunomisessakin. Siitä osoituksen muutamien vuosien takainen onnettomuus saunomisen SM-kilpailuissa, joten saunassa ei kannata kilpailla kuinka paljon löylyjä kestää. Suuret lämpötilamuutokset eivät myöskään ole terveellisiä eli kovista löylyistä suoraan avantoon tai lumihankeen hyppäämistä ei suositella, se saattaa olla verenkiertoelimistölle liikaa.



Suomalainen sauna

Uskoisin, että me suomalaiset osaamme saunoa ja nauttia lämmöstä ilman suurempia neuvoja. Meillä kaikilla on jo lapsuudesta asti kokemuksia saunomisesta ja perinnetieto siirtyy perheissä aikuisilta lapsille jo varhain. Jokaisella saunojalla on omat mieltymyksensä, toinen haluaa kipakat löylyt ja toinen nauttii lempeistä kosteista löylyistä. Meidän saunassa saunatontut ja -peikot pitävät huolen hyvästä tunnelmasta.

Nautitaan löylyistä ja saunomisen jälkeisestä hyvänolon tunteesta hyvillä mielin juuri niin usein kuin se tuntuu hyvälle. Annetaan poskien rusottua ja sormenpäiden rypistyä, eikös vaan! 


Miten sinä nautit saunomisesta ja millainen sauna on mielestäsi paras ?

Mari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti