6.6.2017

What matters to you?


 
Tänään 6. kesäkuuta vietetään maailmanlaajuista What matters to you? -päivää sosiaali- ja terveydenhuollossa. Asiaa on tärkeä myös muille.
 
Kampanja tarkoituksena on kannustaa keskustelemaan toisensa kanssa, välittämään ja kiinnostumaan läheisemme asioista. Pahoinvointia nähdessämme saatamme kysyä:  what’s the matter - mikä on hätänä? Miten tällä kysymyksellä saat selville todellisen ongelman?
 
Yhteiskunnassamme puhutaan paljon asiakaslähtöisyydestä ja asiakaskeskeisyydestä. Ovatko nämä termit meille selkeitä ja mikä on niiden ero? Kumpikaan termi ei johda mihinkään, ellei koko henkilökunta ja etenkin johto ole niihin sitoutunut. Ellei koko organisaatio ole sitoutunut asiakaspalveluun ja oikeasti välittämään asiakkaistaan, niin asiakaspalvelun on vaikea toimia hyvin. Asiakkaan tunne palvelusta ja sen laadusta tulisi siis ottaa vakavasti, joten parempi kysymys olisi: Millä asioilla on sinulle merkitystä - What matters to you?
 
Kun ystäväsi tai työtoverisi voi huonosti, kysytkö häneltä: Mikä hätänä vai onko sinulle tärkeää tietää, mitä hän haluaa muuttaa elämässään ja mistä hän ei missään nimessä halua luopua? Sinulle tärkeät asiat eivät ole välttämättä ystävällesi tärkeitä. Kun ymmärrät ihmisten erilaiset tavoitteet ja saavutusten merkitykset sekä osaat arvostaa niitä aidosti , on ehkä helpompi työskennellä ja kommunikoida ihmisten kanssa ja voit ehkä jollain tavalla edistää tavoitteiden toteutumista.  
 
Aika ajoin pitäisi miettiä, mikä on elämässä kaikkein tärkeintä (mihin järjestykseen laitan elämäni eri osa-alueet) ja muistaa, että mikään asia ei ole itsestäänselvyys, kaikesta täytyy pitää myös huolta. Kun sinulla on hyvä päivä, muistathan havainnoida, mitkä asiat tuottivat hyvän olon ja nauttia jokaisesta hyvästä hetkestä.
 
 
  Ole siis rohkea ja kysy - What matters to you?
Mari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti