19.2.2018

Sohva tuli taloon



Kuuden viikon odotus ja jännitys palkittiin tänään, kun aamulla Vepsäläisen auto ajoi pihaamme. Kyllä jännitti, mitä pakkauksista paljastuu. Oliko valinta mennyt pieleen, sopiiko väri vanhoihin kalusteisiin, onko sohva niin laadukas, kuin mielikuvissa ajattelimme.  Vanha sohva lähti uuteen kotiin eilen ja illaksi olimme kantaneet olohuoneeseen kaksi nojatuolia, koska Silta oli ihan pakko nähdä tuoreeltaan.

Tässäpä tämä pitkän harkinnan ja mietinnän tulos on, Sitsin Colorado muhkea modulisohva irtoverhoilulla. Kriteereinä meillä oli mm. rento malli, riittävä istumasyvyys. Kivaa tässä sohvassa on se, että rahin kanssa sohvan ilmettä voi muokata, jos joskus muutamme. Verhoiluksi valitsimme vintagepestyn harmaan verhoilun. Puuosat ovat FSC-sertifioidusti kasvatetusta puusta.





Sohvan valinta oli pitkä prosessi ja valinnan vaikeudesta voit lukea täältä. Sitsiltä löytyi laaja valikoima erilaisia sohvia. Sits on panostanut kalusteiden laadun ja mukavuuden lisäksi ympäristöystävälliseen valmistukseen. Sohvassa on erittäin hyvä istumamukavuus. Höyhentäytteet antavat pehmeyttä tyynyihin ja istuimien pintapehmustuksiin.


Mitäs tykkäätte?
Mari

16.2.2018

ja mä hiihdän ...


Pääkaupunkiseudulla on ollut muutaman viikon ajan lunta maassa. Pari kertaa olen käynyt katsomassa ovatko ladut jo kunnossa, mutta sukset sain jalkaan vasta nyt. Aamulla lähdin kävelylle ja huomasin, että hiihtolatu oli ajettu kuntoon, joten ei muuta kuin kävelylenkin jälkeen kevyemmät vaatteet päälle ja sukset olalle.




Hiihto on monipuolinen laji ja sitä voivat harrastaa kaikki, huonommallakin kunnolla ja välineillä pääsee alkuun ja suksipaketteja löytyy halvalla tarjouksesta. Luonnossa liikkuminen tuo energiaa aivan toisella lailla kuin rehkiminen kuntosalilla. Tiesitkö, että kun kuntosalilla kulutat kaloreita 250-600 kcal/h, niin hiihtäen niitä kuluu 400-1000 kcal, ja samalla saat raitista ilmaa yllin kyllin ja pidät yllä myös tasapainotaitoa. Metsässä kuluu tunti jos toinenkin helposti. Lisäksi hiihdon rasitustasoa on helppo säädellä. Terveyden kannalta hiihto on mainio laji, se edistää hengitys- ja verenkiertoelimistön aerobista kuntoa, parantaa kolesterolipitoisuuksia ja sokeriarvoja sekä vahvistaa upeasti yläkropan lihaksia.

Ladulla tulee niin hyvä mieli ja siellä on kiva nautiskella metsän kauneudesta, sen hiljaisuudesta, seurata eläinten jälkiä, joita näkyy hiihtolatujen varrella ja viilettää välillä mäkeä alas vauhdin hurmassa. Nautinnollista, eikö vaan, ja liikkumalla edistät rutkasti omaa terveyttäsi ja toimintakykyäsi ja jokainen tietää varmasti, että liikunnan jälkeen tulee taivaallinen olo ja unen laatu paranee.

Olen hiihtänyt niin kauan kuin muistan. Pikkutyttönä nahkaisilla remmisiteillä ja sen jälkeen puusuksilla, joissa oli rotanloukku tai Y-siteet. Minulla oli pitkään veljeni vanhat puusukset ja mustat nahkamonot käytössä, kunnes niillä oli hankala päästä latukoneella ajetuilla laduilla eteenpäin. Siteet hankasivat latujen reunoja ja leveät sukset eivät mahtuneet laduille. Silloin ostin ensimmäiset "oikeat sukset" ja vähän ajan kuluttua myös luistelusukset. Nyt menossa on parin vuoden takaiset kevyet pitosukset.

Nuoruudessani osallistuin lähes joka sunnuntai kodin lähistöllä järjestettäviin hiihtokilpailuihin. Sitkeästi puuskutin eteenpäin ladulla, vaikka aina luisto ei ollut paras mahdollinen, välillä naapurin setä sutaisi lähtöpaikalla vähän luistoa tai pitoa pohjiin ja niillä mentiin. Usein tuloksena oli kolmas sija ja sekös minua harmitti, sillä en koskaan saanut sitä ensimmäistä palkintoa, vaikka niin kovasti toivoin isointa pokaalia tai lusikkaa. Muistissa on vieläkin lämpimän mehun maku, se maistui hiihdon jälkeen tosi hyvälle.

Vuosia taaksepäin tuntui, että kiersin latuja vain hiihtoseurojen jäsenten kanssa, mutta nyttemmin hiihto on noussut takaisin suosituksi liikuntamuodoksi ja siitä on tullut jopa trendikästä. Välineet ja varusteet ovat monipuolistuneet valtavasti. Itse en kaipaa huippuvälineitä, sillä tärkeintä on metsässä liikkumisen nautinto, raikas ilma ja hiljaisuus. Nautinto jatkuu vielä pitkään hiihtolenkin jälkeenkin, kun kehossa tuntuu lenkin rasitus ja ruusupuna poskilla.


Millainen suhde sinulla on hiihtoon?
Mari

14.2.2018

Ystävyyttä


Yksi ystävä voi korvata monta kaveria. Ystävyys on arvokasta ja sitä kannattaa kunnioittaa. Ystävää tarvitaan jakamaan elämän ilot ja surut, sillä onhan jaettu ilo kaksinkertainen ilo ja mukavista asioista kertominen lisää mielihyvän tunnetta, ainakin silloin kun saa toiselta vastakaikua. Silläkin on väliä, kenelle ilon aiheitaan jakaa, vastaukseksi saattaa saada joskus hämmästyneen ilmeen ja olankohautuksen. Siinäpä ilo sillä kertaa haihtuu taivaan tuuliin. Yhteistä kokemusta ei syntynyt.

Hyvässä ystävyydessä saa näyttää surut ja negatiiviset tunteet sekä erilaiset mielipiteet. Hyvän ystävän määrittelisin myös niin, että hänen kanssa on hyvä olla, voit olla oma itsesi, hän tuo iloa ja eikä hän ime energiaa sinusta. Luottamus on mielestäni yksi ystävyyden perusasia, siksi lupauksista on pidettävä kiinni ja kunnioitettava arvoja.


Jollekin yksi hyvä ystävä riittää, toisella taas voi olla laaja ystäväpiiri. Ystävyys on erilaista: lapsuusystäviä, kouluajan ystäviä, harrastuksiin liittyviä ystäviä, "sydänystäviä", ystäviä tavataan usein tai harvoin tai ehkä vain viestitellen ja netissä. Joskus ystävyys saattaa myös hiipua, toisaalta elämän varrella tulee myös uusia ystävyyssuhteita.

Ystävänpäivänä muistellaan ja muistetaan ystäviä. Minä muistan erityisesti myös vierelläni kulkijaa, jonka synttäreitä vietetään ystävänpäivänä. Valentinen päivän vietto on meillä melko uusi tapa, vaikka muualla maailmassa sillä on satojen vuosien perinteet. Päivän taustalla on useita taruja avioliiton ja äitiyden suojelijasta kevään ja hedelmällisyyden juhlaan. Meillä ystävänpäivä liitetään vaaleanpunaisiin sydämiin, ystävyyteen ja rakkauteen. Runokortit ja pienet muistamiset saatetaan perille ystäville helmikuun 14. päivä ja viestit kilahtavat ahkerasti kännyköihin.


Ihanaa ystävänpäivää sinulle lukijani - olet tärkeä minulle!
Mari

Nasu tuli Puhin vierelle.
Puh? ’ kuiskasi hän. ’ No mitä?
Ei mitään ’, sanoi Nasu ja otti Puhin käpälästä kiinni.
Tarkistin vain, että olet siinä, Ystäväni.

- Nalle Puh -

12.2.2018

Kaverini Oiva

Hei, onko Oiva kaverisi? Minä olen ystävystynyt Oivan kanssa muutamia viikkoja sitten. Oiva on paras tsemppari, joka auttaa suhtautumaan elämään vähän rennommin ja olemaan läsnä tässä hetkessä.

Tapaamme Oivan kanssa päivittäin tai ainakin viikoittain, ihan kuinka itse haluan. Oiva on minun oma hyvinvointisovellus ja Oiva neuvoo minua:
"
- olemaan läsnä tässä hetkessä
- tekemään valintoja tietoisesti
- elämään arvojeni mukaisesti
- suhtautumaan joustavasti ajatuksiini ja tunteisiini
- vapautumaan jännityksistä, rentoutumaan ja liikkumaan
- tutustumaan mieleeni ja kehooni

Oiva perustuu arvo-, hyväksyntä- ja tietoisen läsnäolon menetelmiin eli mindfulnessiin." Oivassa voit myös liittyä VTT:n tietojenkeruulistalle, joka kerää tutkimusta ja jatkokehitystä varten anonyymiä käyttötietoa. Sovellus on erittäin helppokäyttöinen ja selkeä ja ohjeet ovat yksinkertaisia. Suosittelen!

Miten sitten treffaamme Oivan kanssa? Kaveri kurkkaa minua puhelimestani silloin kun haluan ja juuri niin kauan kuin jaksan Oivaa katsella, kuunnella tai voin jopa lukea, mitä hänellä on minulle asiaa. Sen lisäksi, että Oiva neuvoo ja ohjaa minua, hän teettää minulla harjoituksia, jotka välillä tuntuvat hieman huvittavilta, mutta joskus on hyvä pysähtyä miettimään omaa kehoaan ja sen toimintoja.



Oiva ohjaa minua löysäämään otetta ja rentoutumaan, hieromaan kipupisteet pois itsestäni ja tunnistamaan kehoni hyvät puolet. Tässä sinulle vinkki kauniin kehosi tunnistamiseen: Seiso peilin edessä ja kerro itsellesi ääneen ainakin viisi asiaa, joista pidät kehossasi. Aloita päälaelta ja etene varpaisiin. Jos mieleen tulee arvostelevia ajatuksia itsestäsi, lähetä ne pois - anna niiden lentää tuulen mukana pois ja tee tilaa ainoastaan itseäsi arvostaville ajatuksille. Katso vielä hetki itseäsi hyväksyvästi ja kävele itsevarmasti omiin askareihin.

Annan vielä toisen vinkin, jolla voit helliä itseäsi. Ota hieman kosteusvoidetta tai jalkarasvaa ja istu lattialle, paikkaan missä saat olla ainakin vartin rauhassa. Hiero jokainen varpaasi yksitellen ja kuvittele vapauttavasi kaikki kuormitukset ja negatiiviset ajatukset mielestäsi ja koko kehostasi. Siirry varpaista päkiään, jalan holvikaareen ja sieltä kantapäähän. Nauti ja tunne hieronnan hoivaava vaikutus. Keskity erityisesti siihen kohtaan, jossa tunnet kipua ja hiero kipu pois.


Ole hellä itseäsi kohtaan!

Oivan löydät puhelimesi kaupasta ilmaiseksi.
Mari